reede, 27. märts 2015

Ketoosijutt


Olen nüüd umbes nädalajagu oma ketoosi ja veresuhkrut mõõtnud ning kirjutan esimesed muljed. 

Esiteks seda, et mul ei ole raske ketoosi saavutada - terve nädala jooksul olen iga päev ketoosis olnud. Mõõtmistega eelmisel nädalal alustades olin ma just uuesti ketoosiga alustanud peale väikest patustamist, aga sain uuesti kiirelt ketoosi tagasi (peale patupäeva tegin 1-päevase rasvapaastu: hommikuks avokaado ja rasvakohv ning õhtuks rasvakohv) ja nädala hommikused näidud on kõik olnud vahemikus 1.6 - 4.1. Olgu siis öeldud, et optimaalne dieetketoos on 1.5 - 3.0, kus rasvapõletus peaks olema optimaalne. Lisaks olgu ka öeldud, et hommikune ketoosinäit on millegipärast alati madalam kui õhtune. 

Mida ma siis igapäevaselt teen, et niimoodi korraliku ketoosinäidu igal hommikul saan? Ei midagi erilist, söön nagu ikka. Hommikuks rasvakohv, mõned munad, mingit liha/kala/mereandi, avokaado. Õhtupoole kondipuljong, rasvakohv ja söögiks mingit liha/kala ja köögivilja. Koguseid ei piira, st söön nii palju kui tahan, aga eriti suurt isu ei ole süües, seega praegu söön vist pigem vähe kui palju. Koguseid ei mõõda-kaalu ning kaloreid-makrosid ei loe.

Siiski on ketoos ja ketoosiga adapteerumine kaks erinevat asja. Ma omast kogemusest võingi öelda, et üsna lihtne on saavutada korralikku ketoosinäitu - kui juba saad aru, mis on lchf ja tead, mida ja kuidas süüa, siis ei ole ketoosi saavutamises midagi keerulist. Siiski läheb ketoosiga adapteerumiseks/kohanemiseks veidi rohkem aega kui vaid mõni päev. Ketoosiga adapteerunud keha töötab täielikult rasvakütusel. Ning püüelda tuleks just ketoosiga adapteerumise poole, mitte vaid selle kõrge ketoosinäidu poole. Miks? Sest kui oled ketoosiga adapteerunud, siis sul on rohkem energiat, väiksem söögiisu ning magusaisu kaob. 

Stephanie Keto Person ütleb, et kindel märk selle kohta, et oled ketoosiga kohanenud, on see, kui sinu hommikune veresuhkur on võimalikult madal. Ehk et need kaks näitu - veresuhkur ja ketoos - peaksid vastanduma: mida kõrgem ketoosinäit, seda madalam peaks olema hommikuse veresuhkru näit. Stephanie tõi välja ka konkreetsed numbrid: ketoosiga kohandunud inimesel peaks siis kõrge ketoosinäidu (1.5 - 3.0) kõrval olema hommikune paastuveresuhkur madal: 3.9 - 4.4. Jah, tavainimese jaoks on normaalne hommikune veresuhkur ca 4-6, aga ketoosi puhul võiks veresuhkur olla madalam.

Selle seose veresuhkru ja ketoosi vahel nägin ära ka oma selle nädala isiklikus inimkatses. Kohe peale patustamist sain küll kiiresti ketoosinäidu üles (4.1), aga hommikune veresuhkur oli siiski üsna piirpealne, esimestel päevadel peale kerget süsikatega patustamist oli see mul mitu hommikut ca 5.9, hoolimata korralikust ketoosinäidust. Lisaks olin pärastlõunati uimane ja väsinud ning aeg-ajalt käis magusaisu kummitamas (samas ei tundnud ma mingit vajadust "õiget" LCHF-toitu üle süüa). Suutsin oma magusahimudest küll üle olla, aga no mulle ei meeldi niimoodi vägisi oma isudega võidelda, kaua sa ikka jaksad sellele reageerimata jätta. Sellepärast ongi vaja ketoosiga kohandumist, et need isud kaoksid. Ketoos on hea ravi suhkrusõltuvuse vastu. Ja mida rohkem päevi olin korraliku ketotoitumise juures püsinud, seda paremaks olemine läks ja isud hakkavadki juba järele andma. Tänahommikuste näitudega võin juba päris rahule jääda - veresuhkur 4.9 ja ketoos 4.1. Tegelikult nii tugevat ketoosi poleks ju vajagi, aga ma ei oska midagi muud ka teha. 

Keda huvitab kaalunumber, siis see on mul nädalaga kahanenud 1,1 kg.





3 kommentaari:

  1. Mis võiks olla põhjus, et veresuhkur püsib seal 4,8-5,0 juures? Keto näit olnud 1,9-3,4 ehk kolm nädalat kenasti ketoos; veresuhkur pole alla tulnud rohkem.
    Kas sv hulk ikkagi liiga kõrge, keha alles adapteerub või mis võiks olla põhjuseks ja soovitusteks, et veresuhkur allapoole saada?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See on väga hea küsimus ja ühest vastust sellele kindlasti pole. Ma vastan oma mätta otsast ehk oma isiklikust kogemusest lähtuvalt, aga kuna inimeste süsivesikutaluvused on erinevad, võib siin erinevaid kogemusi esineda.

      Esiteks seda, et kolm nädalat on alles stardipauk :) Peale seda peaks vaikselt juba looma hakkama ehk et enne kolme nädalat ketogeenset toitumist ei maksagi väga palju oodata.

      Minul isiklikult hoiab veresuhkru kõrgena see, kui söön piimatooteid (juust, vahukoor, smetana jne). Kui need välja jätan, siis umbes 7-10 päeva jooksul langeb ka veresuhkur. Ilmselt on tegu kaseiini ehk piimavalguga, mis minu veresuhkrut mõjutab. Jällegi - see ei pruugi kõigil nii olla.

      Ööuni - nii kui ma olen halvemini maganud, on hommikul veresuhkur üle 5.

      Abiks võib olla looduslik õunaäädikas. 1 spl õunaäädikat segatuna klaasi vee sisse 15-20 min enne sööki.

      Perioodiline paastumine. 16:8 ja pikemad paastud. Pikemate paastude kohta loe: intensivedietarymanagement.com blogist.

      Tegelikult kui nüüd rääkida niisama terve olemisest, mitte optimaalsest ketoosist, siis on ka 4,8-5,0 väga suurepärane veresuhkrunäit :)

      Kui aga teema rohkem huvitab, siis vaata ka Stephanie Personi videoid youtubest, tal on hästi palju neid ketoosiga kohandumise ja veresuhkru madalana hoidmise jutte seal. Kui vaid tema hüppavat ja ülienergilist stiili talud :)

      Edu!

      Kustuta
  2. Minu puhul ilmselt sarnased asjad mõjutavad - öösel 2-3x ärkamist (beebi kodus), lisaks kasutan vahukoort ja juustu - tunnen et nii olen jätkusuutlikum hetkel. 16:8 ja õunaäädikas on kasutusel. Vaatan videosid ja varun kannatust, et keha harjuks. Kaal vaikselt liigub ja enesetunne hea õnneks.
    Aitäh Sulle!

    VastaKustuta