laupäev, 18. aprill 2015

Kui kiiresti tekib ketoos?






Eelmisel reedel tegin üle mitme kuu omale jälle nn “vaba päeva” ja sõin igasuguseid maiustusi ja halbu asju. Ei, ma ei pea seda kindlasti õigeks, aga küllap juhtub seda paljudel aeg-ajalt. Aga ma ei tahtnud mitte sellest “patustamisest” rääkida, vaid hoopis ketoosist. Enne seda magusat reedet olid minu tüüpilised hommikused näidud olnud juba pikalt ilusad ja igavad: veresuhkur 4,7 ja ketoos 2,8. Peale seda ühte suhkrupäeva oli loomulikult kadunud ketoos ning muutunud kõvasti ka veresuhkur. Paar jägmist hommikut oli veresuhkur 6,7 ja ketoos 0,1. Järgmisel päeval peale patustamist sõin vaid 2 praemuna ja 2 rasvakohvi, alates ülejärgmisest päevast täiestitavaliselt. Siiski võttis mul aega  tervelt 8 päeva, enne kui võisin jälle oma veresuhkru ja ketoosiga rahule jääda. Täna hommikul veresuhkur 5,0 ja ketoos 1,7. Seega siiski arenguruumi veel on, et päris samasse kohta tagasi jõuda.

Mida ma aga selle jutuga öelda tahan, on see, et kindlasti ei ole mõtet LCHF toitumist harrastada nii, et iga nädalalõpp või muidu tihti patustada. Nagu minu näitest näha on, võtab uuesti ketoosi minek aega siiski tunduvalt rohkem kui paar päeva. Kui siis üks nädalavahetus patustad, jõuad järgmiseks nädalavahetuseks vaevu ketoosi tagasi saada ja kui siis uuesti patustada, ei olegi mingit tulemust oodata. Ei kaalul, enestundes ega tervises. Eriti tublid on muidugi need, kes üleüldse ei patusta mitte kunagi. Selle poole tasubki püüelda :) Ja kui üldse patustada, siis vähemalt võimalikult harva.

Milleks üldse mõõta nii veresuhkrut kui ketoosi? Sest ainult ketoosinäidust on vähe. Ketoonide taseme võib küll umbes nädalaga üsna kõrgeks saada (vahemik 1,5 – 3 on väga hea), aga kui sealjuures on kõrge ka veresuhkur, siis näitab see seda, et su aju töötab siiski veel peamiselt glükoosil, mitte rasvakütusel, st. aju ei oska veel täies ulatuses ketoone kasutada ning seepärast võid tunda jõuetust, väsimust, isusid, nälga – sinu toodetud ketoonid lähevad raisku. Aga kui oled juba oma aju dresseerinud täielikult ketokütust kasutama, siis need vaevused kaovad ja selle dresseerituse märgiks on madal veresuhkur ja kõrged ketoonid. See “dresseerimine” ehk ketoosiga kohanemine võtab aga aega veidi rohkem, ca 3 kuust räägivad targemad. Selle veresuhkur/ketoonid suhte vaatlemiseks on ka suhtarv. Kui see suhe on 1 (ehk veresuhkur jagatud ketoonid on võrdsed ehk tulemuseks 1), siis see on kõige parem. Kuulus onkoloog Thomas Seyfried ravib ketogeense dieediga vähihaigeid ning tema ütleb, et veresuhkru/ketoonide suhe 1 on parim viis, mille abil vähki ravida. Kuna vähk toitub suhkrust, siis sellise suhte juures jääb ta lihtsalt nälga ja kärbub. Ehk siis ketoonide suhe 1 on nn raviketoos (therapeutic ketosis). Aga selleks, et päris sellist suhet saavutada, tuleb juba mingil määral nälgida. Ehk siis süüa üleüldse vähe ja süüa ka loomulikult vähe süsivesikuid/palju rasva. Tervel tavainimesel ei ole tarvis taga ajada nii tugevat ketoosi. Targemad räägivad, et tavalise lchf-toituja hea näitaja jääb 2-10 vahele. Nt kui minu tänahommikune veresuhkur oli 5 ja ketoos 1,7, siis see suhe on 5 : 1,7 = 2,94.  Räägitakse, et suhe 2-10 on hea tervise märk, mille abil saad oma organismi noorendada, tervendada ja parandada. Ikka ketoosi, väheste süsivesikute, mõõduka valgutarbimise ja rohke rasva abil, puhta toidu abil. Hea une, spordi ja liikumise abil.

Nädala sees kerkis veel Facebooki LCHF Eesti grupis teema makrode kohta. Kordan selle siis siin ka veel üle. See kindlasti ei pea paika kõigi puhul ja igaühel tuleb tegelikult endale kõige paremini sobiv valem ise katse-eksituse meetodil üles leida, aga rootslased räägivad sellisest valemist: söö süsivesikuid ca 15-20 grammi päevas, söö valku grammides nii palju, kui on sinu soovkaal kilogrammides (nt 65 g) ja rasva 2x nii palju kui valku (nt 130 g).



7 kommentaari:

  1. Kõigepealt, Su blogi on suurepärane! Aga tekkis küsimus, kui olen ketoosi jõudnud ja aeroobse trenni ajal spordijooki tarbin, kas sisuliselt pean 0-st uuesti alustama või suudab organism glükoosi kohe ära tarbida?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänan heade sõnade eest :)

      Kõigepealt spordijoogi kohta - sellest soovitan edaspidi kindlasti kauge kaarega mööda käia, midagi kasulikku seal ei leidu. Kui oled ketoosis, siis ei vaja keha mingisugust suhkruvett sinna kõrvale, ketoosis olles on oma keha rasvavarud lahti ja energiat jagub ka väga pikkadeks aeroobseteks treeninguteks (paljud ultramaratoonarid saavutavad rasvakütusel olles tipptulemusi.

      Aga kui juhtus see spordijook sisse, siis mis seal ikka, eks edaspidi teed paremaid valikuid. Ega üks väike kõrvalekalle pikas plaanis midagi ei muuda ja küllap neid kõrvalekaldeid tuleb kõigil aeg-ajalt ette :)

      Kui oled ketoosis ja tarbid suhkrut (või näiteks alkoholi), siis peale seda hakkab keha just nimelt sedasama suhkrut (või nt alkoholi) põletama. Sel hetkel ketoos peatub. See, kui kiiresti uuesti rasvakütusele ehk ketoosi lähed, sõltub sellest, kui palju on sinu veres suhkrut (või nt alkoholi) ja kui kiiresti sa selle jälle ära põletada suudad. Kindlasti aitab treening kaasa sellele, et need liigsed varud kiiremini ammendada. Kui suhkru/alkoholitagavarad on kehast otsa saanud, on keha sunnitud rasvakütusele tagasi minema. Sõltub eelnevast ketoosiga kohandumisest, kas keha läheb kiirelt ja kergelt uuesti ketoosi või tuleb jälle väike nädalane keto flu üle elada.

      Kõige kindlam on seda glükomeetri abil mõõta. Kindlasti oled heas ketoosivahemikus, kui vere ketoonid on võimalikult kõrged (vähemalt 1.5-3) ja veresuhkur võimalikult madalas tervislikus vahemikus (3.9-4.4).

      Aparaadi nimi on Freestyle Optium Neo ja selle saab tasuta AS Mefost, ise tuleb osta juurde nii glükoosi kui ketoosi testribad.

      Kustuta
    2. Tänan vastuse eest. Glükomeeter on mul olemas, täna hommikul näitas glükoositasemeks 4.4 (3. päev alles full metal ketoosijahil). See ilmselt ketoone ei mõõda?(autosense on glükomeetri pealkirjaks). Spordijooki veel tarbinud ei ole aga varasemast mitte nii rangest LCHF-ist on trenni lõpuks ikka täielik laibatunne olnud mõned korrad ja mõtlengi et kuna olen alles ketoosi algfaasis ja keha veel täielikult rasvkütusele üle läinud ei ole, siis äkki väsitab veel rohkem ära?

      Kustuta
    3. Super ju, 4.4 on ideaalne vere glükoosinäit - mida madalam on veresuhkur, seda paremini on kehal võimalik toodetud ketokehi kasutada.

      Aga jah, kui veel üleminekufaas on käsil, siis muidugi väsitavad kõik asjad rohkem ära. Suhkruvesi siiski lahendus ei ole, kui soovid sügavasse ketoosi jõuda.

      Küll aga toob kindlasti leevendust soolavesi :) Keto flu perioodi aitab hästi üle elada see, kui lisad oma menüüsse veidi rohkem kvaliteetset soola (nt roosa himaalaja sool). See aitab üle saada jõuetusest, pearinglusest jms, mis tekivad, kui kehast üleliigne vesi koos paljude elektrolüütidega lahkub. Võid teha puljongit või segada nt pool teelusikatäit roosat soola mineraalvette või tarbida suuremas koguses nt vytautast, borjomit jt korralike mineraalainete sisaldusega jooke. Sellist soolast elektrolüütide kokteili soovitavad kõik keto-asjatundjad üleminekuperioodi puhul appi võtta (Volek, Phinney, Eenfeldt jt). See soola-shot on teada-tuntud keto-tarkus ja ma olen omaarust seda siin blogis ka vahendanud.

      Spordijook ei ole lahendus isegi juhul, kui otsustad mõne teise toitumisstiili kasuks, see on limonaad ehk suhkruvesi, öelgu selle reklaam, mida tahes. Kui soovid süüa suuremas koguses süsivesikuid ning ketoosi taga ei aja, siis nüüd sügisel on ju selleks ideaalsed kodused õunad, pirnid, ploomid. Süsivesikurikkad, aga vähemalt looduslikud ;)

      Kustuta
  2. proovin seda roosat soola siis, mineraalvett joon nagunii :)

    VastaKustuta
  3. Alustasin 1 aprillil, ketoosinäit on 0,9 veresuhkur 4,3. Kaalust on läinud vaid 3 kilo (kuigi minna oleks kõvasti, algkaal 90 kg) muidu on enesetunne suht ok, peavalusid ega isusid ei ole, aga viimased 10 päeva õhtuti tõuseb tihti väike palavik ja olen koguaeg selline pool-haige (väike nohu, kurk kergelt valutab) ja lisaks on huuled hii kuivad ja katkised et lausa pragunevad ja ei parane kuidagi. Õhtuti on terve suu nii vastikult kuiv, kuigi joon vett oma meelest piisavalt. Huvitav, kas need on ka dieedi kõrvalnähud või on lihtsalt kokkusattumus mingi viirusega?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ei ole arst, et oskaksin niimoodi neti teel kohe kindlat diagnoosi panna :) Aga üldiselt kipun arvama, et see on siiski veel alguse asi. Ketoosiga kohandumine võtabki aega vähemalt 3 nädalat, seda teadsid polaaruurijad juba paarsada aastat tagasi, kui nad eskimote juurde elama läksid ja nende toitu (st ainult valku ja rasva) sõid.
      Veresuhkrunäit on küll ilus, ketoosinäiduga läheb veel veidi aega, see võiks olla ideaalis vahemikus 1,5-3, siis toimub maksimaalne rasvapõletus. Küllap need alguse üleminekuvaevused ehk keto-flu sümptomid varsti kaovad, siiski juhin tähelepanu, et lisaks süsivesikute piiramisele ja nende rasvaga asendamisele tuleks suurt rõhku panna puhtale päris toidule, et keha saaks kätte kõik vajaliku ja kasuliku. Oluline on, et süsivesikud tuleksid eelkõige köögiviljadest, kus on ka palju muud kasulikku (mitte niiväga piimatoodetest ega pähklitest jms).
      Soovitan lugeda ka järgmisi artikleid minu blogist: http://lchfeesti.blogspot.com.ee/2014/11/kuidas-oma-olemine-lchf-i-raames-veel.html
      http://lchfeesti.blogspot.com.ee/2015/12/aip-ehk-autoimmune-protocol.html

      Kustuta