pühapäev, 9. november 2014

LCHF ja toiduportsjonite suurused


Tihti kuulen LCHF-toitumisega alustajatelt küsimust, kui suured peaksid ikkagi LCHF toiduportsjonid olema. Nad kurdavad, et materjalis "LCHF Algajatele" ei ole ju seda öeldud, on vaid lause, et söö palju tahad ja kuni kõht täis saab. See tundub kuidagi liiga hea ja osad inimesed, kes on aastaid harjunud dieeditama, ei julge omale sellist luksust kuidagi lubada, et süüagi lõpuks nii palju kui tahavad :) Teised jällegi, kes seda soovitust julgelt järgivad ja söövadki nii palju kui sisse läheb, võib-olla ei võta kohe esimesel paaril nädalal grammigi alla ja mõnel isegi kaal tõuseb alguses.

Selle peale satutakse paanikasse, et kas LCHF minu puhul ikka ei toimi või kas ma teen seda kuidagi valesti. Et kui palju ikkagi sööma peaks, mitu grammi rasva, valku ja süsivesikut, mitu kilokalorit ja kuidas täpselt? 

Selge see, et võiks anda väga täpsed soovitused: söö maksimaalselt 20 g süsivesikuid (parem on vähem), valku nii palju grammides, kui on sinu soovkaal kilodes ja rasva topelt samapalju. Näiteks 15 g süsivesikuid, 60 g valku ja 120 g rasva. 

AGA! LCHF ei ole minu arvates kindlasti mingi kiirdieet ega kalorilugemine, toidu kaalumine ja stressamine oma toidukoguste pärast. Vähemalt mina näen küll LCHF-i ühe suure boonusena just  vabanemist oma toiduorjusest. Söömine on lihtne, õiges koguses õige toidu söömine peab olema iseenesestmõistetav - siis on see jätkusuutlik ka aastate pärast ja elu lõpuni.

Seega ma olen tugevalt seda meelt, et LCHF-iga alustades ei peaks me kindlasti kohe hakkama lugema-kaaluma oma toidu koguseid ega ka mitte ülemäära kiiret kaalulangust kohe esimestel nädalatel ootama. On täiesti OK, kui näiteks esimesel kuul ei toimugi kaalul mingeid olulisi muutusi.

Süüa võikski vastavalt soovitustele, mis on antud materjalis "LCHF Algajatele" ning lasta oma kehal rahuneda, et lõpuks ometi saab jälle normaalselt süüa. LCHF ehk loomulik toit on toitainerikas, st keha saab sealt palju kasulikku ja tekibki võimalus varem või hiljem maha rahuneda, kui keha tunneb et turvaliselt ja teab, et korralikku ja vajalikku kütust tulebki iga päev. 

Kui kõik läheb hästi, siis hakkab üsna pea tööle ketoos, mis omakorda kahandab tunduvalt söögiisu. Alates ketoosist ongi kõik lihtne ja hästi. Kui oled piisavalt süsivesikuid piiranud ja head loomulikku toitu söönud (muna, liha, kala, või, kookosrasv, köögiviljad), jõuad kindlasti õige pea ketoosini. Ketoos teeb enesetunde kergeks - tuju läheb rõõmsamaks, energiat jätkub väga paljuks ja söögiisu läheb iseenesest väiksemaks ja endise ülekaalulise inimese söögiisu asemel on sul nüüd normaalse inimese söögiisu :) Kaal hakkab ka langema!

Need toidu kaalumised ja koguste arvestamised võiks jääda lahenduseks alles sellistel puhkudel, kui paljalt LCHF-i algtõdede järgimisest ikkagi ei piisa - eeldusel, et oled juba vähemalt kuu aega proovinud, söönud ilusti igapäevase toiduna muna, liha, kala, võid, kookosrasva ja köögivilja ning teinud kõike, mis LCHF Algajatele materjalis kirjas.

Aga kui kohe LCHF-iga alustades ennast kalorite ja grammidega stressama hakata, siis Sa ei saagi ju teada saada, et äkki sina oled ikkagi just see õnnelik, kellel LCHF toitumine tema loomuliku sööiisu regulatsiooni tööle paneb ja isu ebanormaalselt suurte toiduportsude järele kaotab.

Ja just see ongi ju LCHF-i peamine eesmärk ja kasutegur - Sa tahad iseenesest normaalselt süüa, mitte ei pea oma toitu kaalujälgija kombel mõõtma, kaaluma, analüüsima. LCHF söömine peaks olema lihtne ja loomulik.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar