teisipäev, 10. detsember 2013

Taldrikureegel versus LCHF


 
Anna Hallén: http://www.annahallen.se/kopierat-fran-bloggen-kostdebatten

Taldrikureegel tekitab kahjuks väga paljudel inimestel suuremat isu veel rohkemate süsivesikute järele. Kõik see leib. Sellest isust piisab selleks, et paljud kaotavad kontrolli kogu oma söömise üle. Ma usun, et enamus inimesi on nõus, et on olemas äärmiselt tugev süsivesikusõltuvus. (Paljud leiavad siiski, et see kahandaks nende elukvaliteeti, kui neid sunnitaks võileivast loobuma.) Sel põhjusel hindavad paljud inimesed kõrgelt süsivesikuvaeseid toitumisstiile, kuna nad saavad nende abil jälle tagasi kontrolli oma söömise üle. Neil kaob isu, mis tekitab ülesöömist ja mis omakorda tekitab ülekaalu.

Süsivesikud mõjutavad serotoniini ajus, mis tähendab, et sa saad oma enesetunnet süsivesikute abil mõjutada. Süsivesikud teevad su enesetunde paremaks, vähendavad ärevust ja depressiooni. Kui toitumissoovitused lubavad nii suurt kogust süsivesikuid, nagu on taldrikureeglis ja ütlevad, et see on kasulik, siis on lihtne üle süüa neid „kasulikke“ süsivesikuid ja end nendega ravida. Paljud tegelevad lohutussöömisega. Lohutussöömine tekitab ülesöömist, mis omakorda tekitab ülekaalu.

Selline suur süsivesikukogus – ja jällegi on siin kurja juureks leib – tekitab väga paljudel inimestel suuri veresuhkru kõikumisi, mistõttu püütakse end „erksaks süüa“, kui veresuhkur on madal. Selline vahepalade söömine on tavaliselt ülesöömine, mis on vajalik vaid veresuhkru tõstmiseks ja mitte selleks, et kehal oleks puudu ehitusmaterjalist või toitainetest. Jälle üks põhjus ülekaaluks.

Taldrikureegel on väga rasvavaene. Rasv kiirendab ainevahetust ja rasvast saab kõhu täis. Raske on järjepidevalt järgida toitumist, mille juures sa kõhtu päris täis ei saa ega rahule ei jää.

Paljud on süsivesikute suhtes tundlikud. Nagu öeldud, on Rootsis juba 50% inimestest ülekaalulised. Niisiis 50% inimestest ei talu praegust toitumist. 50% inimestel on toitumine käest läinud. Paljud saledad inimesed ei suuda seda mõista, mis on ka üsna loomulik. Nendel ei teki sellist kõikehõlmavat „isu“ süsivesikute järele. Nemad taluvad süsivesikuid hästi. Nad ei jää süsivesikutest sõltuvusse. Täpselt samamoodi, nagu enamus meist võib juua reedel ja laupäeval veini, ilma et meist sellest alkohoolikud saaksid. Mõnedest saavad alkohoolikud … ja nemad peaksidki siis ehk alkoholi täiesti vältima?

LCHF

Paljud soovivad, et nad võiksid teha süsivesikutega erandeid ja teevadki seda. Sõltuvus on nii tugev ning sõbrad ja tuttavad manitsevad ka tihti, et „üks võileib ei tee sulle ju ometi midagi“ või „ära nüüd ometi nii fanaatiline ole“. Sel põhjusel on palju neid, kes kaotavad ka LCHF-toitumise üle kontrolli. Nad langevad oma sõltuvuse küüsi tagasi.

Ka LCHF toitumine nõuab uusi teadmisi. Me oleme ju kõigi nende aastate jooksul kuulnud, kuidas me peame sööma, et rasv on kahjulik, riisigaletid kasulikud, süüa tuleb palju puuvilju, kanal tuleb nahk pealt ära võtta, peab sööma rohkem kiudaineid jne, aga tegelikult ei ole meile öeldud, miks. Nüüd peame LCHF-is vastupidi sööma, mis võib olla segadusttekitav. Paljud valivad siis LCHF-menüüde ja retseptide järgimise, selle asemel, et asja tuumast ja teadmistest aru saada. Menüü järgi söömine on keeruline, kui oled külla kutsutud, kui käid restoranis, kui oled puhkusel jms. Teadmised teevad asja lihtsaks. Ja lihtsus on see, tänu millele LCHF toimib. Ilma teadmisteta jääb LCHF ühetaoliseks ja üksluiseks.

Paljud vaatavad LCHF-i kui kaalulangetusmeetodit. Kõik, mida otsustad teha vaid lühikese aja jooksul, et seejärel oma vanade harjumuste juurde tagasi pöörduda, toob paratamatult kaasa ebaõnnestumise.

Toitumises elustiilimuutuse sisseviimine on üks raskemaid ülesandeid üldse. Ei oma mingit tähtsust,  millise meetodi/teadmise abil sa seda muudatust teha otsustad. Seepärast langevadki paljud tagasi oma vana elustiili juurde, mille retsepte teatakse peast, mille juures saab poes ilma ostunimekirjata käia, mille juures saab lihtsasti mäkist kiirtoitu valida.

Lõpuks olgu öeldud, et paljud kardavad kahjuks endiselt kaloreid ja rasva ning usuvad seejuures, et nad järgivad LCHF-i. Tegelikkuses on nad ära jätnud ühtlasi suure osa süsivesikuid ja suure osa rasva. Nad ei söö LCHF-i järgi, nad ebaõnnestuvad ja siis süüdistavad LCHF-i, et end halvasti tunnevad.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar