laupäev, 12. aprill 2014

Väärarusaamad seoses LCHF-toitumise High Fat poolega





  • Lühiajalised uuringud näitavad üksmeelselt efektiivset kaalulangust LCHF-toitumise abil, kuid pikaajalised uuringud ei ole niisama üksmeelsed.
  • Tervel hulgal inimestel tegelikult ebaõnnestub LCHF ning nad ei võta kaalus alla, kuigi nad „teevad kõik õigesti“.
  • Tugevas ülekaalus isikud võivad alla võtta kümneid kilosid, aga jäävad siis püsima kaalu juures, mida nad siiski liiga kõrgeks peavad.
  • Saledad ja normaalkaalulised isikud, kes tahavad mõned kilod esteetilistel põhjustel alla võtta, ei saavuta oma oodatud kaalulangust ning võtavad mõnikord isegi kaalus juurde.

Mis on nende juhtude ühiseks nimetajaks?

Mida teevad LCHF-iga ebaõnnestujad valesti? Siin võib esitada päris mitmeid hüpoteese ning põhjused võivad isikuti erineda päris palju, miks asi siiski ei toimi. Klassikaline kommentaar, mida ma tihti saan, on selline „Mu enesetunne on LCHF-i tehes väga hea, minu kõht on jälle korras ja olen saanud lahti oma valudest! Aga mu kaal ei lange!“

Niisiis asi toimib teatud tasanditel, aga kaalulangus puudub. Mul on üks hüpotees, mida ma tahaks rakendada kõikidel juhtudel, ma usun nimelt, et kurja juurt võib otsida lühendist LCHF, Low Carb High Fat!

Low Carb on kerge mõista ja rakendada, me oleme kõik väga tublid süsivesikute elimineerijad, aga kui jõuab kätte High Fat kord, siis me satume segadusse. Neile, kes kindlasti soovivad ketoosi jõuda ja rasva põletada, soovitatakse süüa 60-85% ulatuses rasva, aga tundub, et inimestel tekib segadus mõistetega osakaal ja kogus.

Paljud, kes kaalus alla ei võta ning saavad soovituse piimatooted ära jätta, vastavad: „Aga kuidas ma siis rasva saan?“

Rasvakaotuse võti on Low Carb.

High Fat tähistab peamiselt seda, et ollakse vastu väärausaamale, nagu oleks küllastunud rasv kahjulik. Jah, me võime süüa koores hautatud peekonit ilma, et saaksime südameinfarkti ja sureksime, aga kui me siiski kaalus alla ei võta, hoolimata suurest ülekaalust, peame oma prioriteedid paika panema. Endiselt kehtib reegel „Kui sööd liiga palju, siis lähed paksuks ja kui jood liiga palju alkoholi, jääd purju“. Suurtel toidukogustel on juba iseenesest insuliini tõstev (rasvapõletust takistav) mõju, ning piimatooted sisaldavad veel palju muudki kui vaid rasva.

Mida High Fat EI tähenda:
  • High Fat ei tähenda tohututes kogustes rasva, ei ole kohustuslik süüa ülipalju rasva
  • High Fat ei tähenda hunnikute viisi vahukoore, hapukoore, majoneesi ja brie juustu söömist
  • High Fat ei tähenda palju kaloreid

Mida High Fat tähendab:
  • Et ollakse vastu varasematele müütidele rasva kohta
  • Teadaanne, et rasv ei ole ohtlik
  • Märge selle kohta, et suur rasva osakaal toidus on hea

Niisiis võib süüa vähe kaloreid ja väiksemas koguses toitu, milles on suur rasva osakaal. Näide „high fat“-toidu kohta on sealiha, rasvane kala ja munad. LCHF võib niisama hästi tähendada ka süsivesikuvaest toitumist ilma erilise rasvale rõhumiseta, tükike praetud skumbriat lillkapsapüreega näiteks.

Selleks, et LCHF saaks toimida, peab kuulama oma keha ning mitte unustama GI, mis on oluline parameeter. Suurema enamuse jaoks läheb kaalulangetamine LCHF-i abil kergelt ning tervisevõidud on samuti kergelt platsis, nagu postkasti saabunud kiri. Aga kui seda ei juhtu, siis on peaaegu alati tegemist väärarusaamaga selle kohta, mis LCHF tegelikult on.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar