esmaspäev, 21. oktoober 2013

Minu LCHF ja Sinu LCHF

Täna tahaksin rääkida sellest, et see mis sobib ühele, ei pruugi sobida samahästi teisele. Ehk et LCHF-toitumist võib teha mitut erinevat moodi.

Mina ise teen viimasel ajal üsnagi ranget LCHF-i sel lihtsal põhjusel, et kui juba 31 kilo on kaotatud ja jäänud on veel vaid 13 ülekilo, siis ei taha need viimased kilod enam kahjuks nii kergesti lahkuda – arvestades, et selja taga on juba niigi niivõrd suur kaalulangus. See range LCHF tähendab siis minu jaoks praegu seda, et ma igapäevaselt ei söö näiteks väga palju piimatooteid, milles on süsivesikuid (piiran igapäevases toidus vahukoort, jogurteid, kodujuustu, hapukoort), piimatoodetest söön põhimõtteliselt ainult juustu ja võid. Lisaks ei söö ma üldse puuvilju, köögivilju söön rohkem garneeringuks. Kui mõnikord enesekontrolli mõttes oma toitusid arvestan, siis jääb mu päevane süsivesikute hulk tihti sinna 5-6 grammi kanti, aga kindlasti mitte üle 10 g. Nendel üksikutel päevadel, kui toitu arvestan, püüan ka valgu koguse sättida nii, et see grammides kindlasti ei oleks palju suurem ega väiksem kui minu soovkaalu number kilodes ehk 70 g valku päevas. Ülejäänu osas siis tuleb kõht rasvast täis saada, rasva tuleb mul nendel mõõtmise päevadel umbes 140 g (enamus päevadel arvestan silma järgi ja kogused-vahekorrad on ilmselt üsna sarnased). Seega, kes soovib väga ranget LCHF-toitumist teha, see võiks jätta süsivesikud nii miinimumi kui suudab, valku süüa oma soovkaalu number grammides ning ülejäänu osas süüa oma kõht julgelt rasvast täis (või, kookosrasv jms). Aga see on siiski minu kehale praeguses ajahetkes sobiv lähenemine, see ei pruugi olla sugugi parim lahendus Sinu jaoks.

Kõik ei ole ühe panniga löödud ja iga organism on erinev. Mõnel on kaalulanguseks vaja rohkem pingutada, mõnel vähem. Mõni inimene võib julgelt hommikusöögi juurde ka ühe leivaviilu süüa ning iga päev omale paar koduaia õunagi lubada ja peale rasket trenni õhtusöögiks veel ühe keedukartuligi. Kui ta siis muus osas LCHF põhimõtteid järgib, võtab ikka kaalust alla ja tunneb ennast väga hästi. Mul ka teised pereliikmed ju söövad ikkagi leiba (lisaks söövad lapsed koolis täiesti tavalist koolisööki ja saavad mõned korrad nädalas kommigi). Küll aga otsisin neile poest välja sellise leiva, mis tõesti ikka leib on ja mida minu käsi tõuseb ka korvi tõstma. Kahjuks paljud leivad on oma koostiselt pigem kringlid kui leivad: sisaldavad nisujahu, suhkrut, pärmi. Leidsin ühe sellise leiva, milles on tõesti ainult rukkijahu, juuretis, vesi, sool. Aga meie pere leivaarmastajatele meeldib see väga!
 
Eks palju ole ka LCHF-i siseselt natuke mõttetuid reegleid. Soovitatakse vältida porgandeid (7,7 g süsivesikuid), aga julgustatakse sööma tumedat šokolaadi (vähemalt 25 g süsivesikuid). Tasub kasutada kainet mõistust ja kui omal kõhtu valutama ei pane, siis võib ju vabalt porgandeid süüa ja samamoodi ka tumedat šokolaadi – lihtsalt tuleb see hetk ise ära tunda, millal aitab. Selles mõttes on kogused muidugi tähtsad. Igapäevaselt pole toitu vaja sellepärast kaaluda-mõõta, et rasvase söömisega tekib kiiresti täiskõhutunne ja suurte süsivesikuallikate vältmisega tunneb jällegi inimene kiiremini ära, millal aitab, millal kõht täis saab. Aga kindlasti on teatud toidud, millega seda täiskõhutunnet nii kergesti ära ei taba – minu puhul näiteks pähklivõi, need südamekujulised mandlijahust saiaasendajad, LCHF-jäätis, vahukoor... Kui ma neid asju nüüd igapäevaselt ”piiramatus koguses” sööksin, siis ilmselt kaal ei liiguks allapoole. Küll aga võisin enam-vähem sellises stiilis piiramatus koguses söömist omale lubada sel ajal, kui kaotasin oma esimesed 20 ülekilo. Seetõttu soovitangi igaühel ise järele proovida, esiteks see millise toitumise juures kaal langeb ja teiseks see, milliste toitude söömisega kaasneb ülesöömine, milliste toitude juures on paremini tunda, millal kõht täis sai. Kui ikka kaal langeb ka liberaalsema LCHF-i juures ja hea on olla, siis ei ole ju mõtet ennast ülearu piitsutada ja võibki omale rohkem lubada. Samas jällegi, kes teeb väga liberaalset LCHF-i – saiaasendajad ja kreeka/türgi jogurtid seemnetega igapäevaselt ja siis kurdab, et tema kaalule see LCHF kahjuks ei mõju kuidagi, siis temal soovitaksin ikkagi natuke rangemat joont ajama hakata, kui ta muidugi soovib kaalulangust.

8 kommentaari:

  1. Minul on ikka veel see avastamisfaas. LCHF-leivake ja türgi jogurt oli peale esimest viite päeva see, mis vähegi elule tagasi tõi - nii halb oli olla nendel päevadel, iiveldus, väsimus ja isegi palavik. Tõeline keto-flu. Nüüd viimasel ajal pole neid jälle söönud, hommikuks ikka peekon-munad vms. Aga just hommikuks ma tihtipeale neid eelpool mainitud asju sõin. Kuna mul on varahommikused trennid siis ma ei suutnud enne neid midagi toekat süüa. Nüüd söön tavaliselt tüki juustu ja on ok. Samas, mingil hetkel mul polnudki oluline enam see kaalulangus vaid see, et ka "seemnejogurti" ja "võltsleivakesega" tundisn ma ennast ikkagi paremini, kui varem. Esimese viie päevaga läks ka muidugi ca 3 kg kohe, põhiliselt voodis iiveldusega võideldes :) Peale seda jäi kõik seisma mitmeks nädalaks, nüüd üritan jälle veidi karmimalt süsivesikuid piirata. Mis omakorda võtab isu täiesti ära. Ühesõnaga, ma veel ei tea, milline see minu LCHF on...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Soovin Sulle kannatlikku meelt oma õige tee leidmisel!

      Kustuta
    2. Kui ideaalkaaluna näen endal 50-55kg, kas siis valgu kogus (st. liha, kodujuust jms) tohiks päevas olla 55grammi või ühe portsjoni puhul nii? Ja veel, olen suuuuuuur juustu armastaja. Kas juustul oleks ka päevas ikka mingit grammipiiri hoida? Valge hallitus on lemmik, tavalist juustu paneks igale toidule. Hommikusöök on minul kaks muna, kolm peekonit, oad ja mõned päikesekuivatatud tomatid? Okei või ei? Ise nägin, et olid ühes postituses, väljas süües oad järele jätnud?

      Kustuta
    3. Tere Teele!
      Kui soovid nii täpselt oma süsivesikute, valkude ja rasvade gramme kokku lugeda, siis kasuta palun http://tap.nutridata.ee programmi, sealt näed täpselt kui palju mingi asi midagi sisaldab. 100 grammis lihas näiteks on valku vaid umbes 20 grammi, seega 50 grammi valgu saamiseks tuleb liha süüa 250 grammi. Kui nüüd väga täpne veel olla, siis see 1 g valku iga ideaalkaalu kilogrammi kohta on minimaalne kogus, mille VÄHEMALT peab kätte saama. Kes teeb palju trenni, see võib/peab rohkem valku sööma. Eks see on selline testimise asi. Vaatad ja katsetad, kui palju Sinu kehal just vaja on.

      Üldiselt ma ei soovita üldse nii täpisteaduseks oma söömist ajada. Vaata lihtsalt, et iga toidukorra juures oleks üks käelaba suurune tükk liha/kala/muna, sama palju köögivilju ja siis võid/koorekastet/majoneesi nii palju juurde, et kõhu täis saad.

      Juustust: jällegi, see on igaühe enda katsetada, kust maalt läheb piir. Ma mingi ajani oma kaalulanguse juures võisin juustu piiramatult süüa, siis tuli piir ette. Ehk et kui liiga palju sõin, siis kaal enam ei langenud. Aga seda ei saa Sulle keegi teine öelda, pead ikka ise järele proovima, kui palju juustu kannatad.

      Ubade kohta loe minu blogipostitusest nimega "Lektiinid ja muud põnevat".

      Kustuta
    4. See ka veel, et need ligikaudsed valkude grammid on mõeldud ikka päevas. 1-1,5 g valku iga ideaalkaalu kilogrammi kohta. Ja kindlasti mitte vähem kui 1 g.

      Kustuta
  2. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  3. Suur tänu vastamast! Kõik selgemast selgem. Ei tea miks ma mõtlesin, et liha (näiteks kana) ongi üdinisti valk, loomulikult ju ei ole! Nii täpseks kindlasti ei taha minna, sest eelmiste kavade probleem see oligi, et oli vaja olla LIIGA TÄPNE. Käelaba ports tundub super! Alguses kindlasti see kõhtu ei mahu, sest olen harjunud tihti ja vähe sööma.

    Loen hetkel teie blogi algusest lõpuni ära ja alustasin vanematest. Kirjutan veel küsimusi üles endale, millele ei ole vastust leidnud ja mis piinavad. Proovin lõpuni ära lugeda ja siis äkki saan teilt veel lisaküsimustele vastuseid :)

    Hakkan seda aadressi alguses kasutama.

    Täna näiteks proovisin seda LCHF'i pizzat, kella ühe ajal päeval ja kõht on siiani nii meeletult täis, natukene läks ka süda pahaks, aga see ilmselt oligi sellest, et praadisin veise hakkliha veel võiga (vanasti hakkliha praadides ei pannud juurde midagi) + ikka väga palju juustu. IMEHEA OLI! Aga natuke jah iiveldama ajab ja kõht on väga väga täis, justkui liiga. Loomulikult mainin ära, et ma ei ole veel täielikult alustanud, Üritan esmaspäevast karmimaks minna, praegu olen seda alles 6 päeva katsetanud ja uurinud :)

    Aitäh!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Soovin Sulle palju edu ja eelkõige kannatlikku meelt LCHF-iga! Selline väike soovitus ka, et kui kõht ikka liiga täis saab, siis kindlasti EI PEA edasi sööma. Mõte ongi selles, et kui süüa rasvasemat toitu, siis isu automaatselt väheneb = kaal langeb. Eks seda on vaja ka õppida, et ära tunda, millal kõht täis sai ja siis lõpetada. Ning seejuures mitte liiga vähe jälle süüa. Nii et keeruline ja samas lihtne :)

      Kustuta