kolmapäev, 27. november 2013

Kaal kiiremini liikuma ja Sten Sture Skaldemani "fakiir"

Olen siin jaganud palju Anna Halléni artikleid. Nagu juba öeldud, pooldab Anna sellist konservatiivsemat ja üsna paljude süsivesikutega (20-30 g päevas) LCHF-lähenemist kaalulangusele. Süüa võib üsna mõnuga vahukoorekastmeid ja köögivilju ning ta soovitab süüa lausa 4x päevas. Ühtlasi ütleb ta ka, et kaalu liikumasaamisega võib minna 6-12 kuud.

See on muidugi individuaalne. Samuti see, kui hästi keegi sellist teadet nii pikast kannatuse proovilepanekust talub. Kui võtta eelduseks, et inimene muidu igas mõttes oma LCHF-toitumist naudib ja end järjest paremini tunneb, siis mis see 6-12 kuud ikka oodata ei ole - igapäevane LCHF toit ei ole ju ometi mingi piin ega nälg, vaid loomulik ja tervislik viis söömiseks ja elamiseks. Enamus LCHF-i ausalt järgivaid inimesi tunnistavad ju kõik paranenud enesetunnet, energiataset, rahulikku kõhtu jms.

Mõni teine ootab aga siiski kiiremaid lahendusi. Tegelikult ma ise ei saa küll väga hästi aru nendest, kes aja peale kaalu langetavad ja kindlaks kuupäevaks mingit kaalunumbrit taga ajavad. Kui inimesel on olnud aega aastaid ülekaalus olla (või oma kaalu kümnete kilode kaupa muudkui üles-alla kõigutada kõiksugu ebanormaalsete rasva piiravate ja täisteratooteid ülistavate toitumisviisidega), siis peaks ju olema aega ka kaalu mõistlikuks ja tervislikuks langetamiseks. Sest kui juba LCHF-i abil kaalu langetama hakata, siis nagunii tuleb sellist toitumist ju eluks ajaks tegema jääda, muidu pole sel mitte mingisugust mõtet, parem siis juba täisteraleiba margariiniga edasi süüa. Sellest perspektiivist vaadatuna pole ju üldse vahet kas oled pool aastat veel 10-20 kilo kergem või raskem. Aga samas ma saan muidugi aru, et inimesed siiski ootavad kinnitust LCHF-toitumise sobivusele kasvõi 1-2 kilose kaalulanguse näol. Et vähemalt midagi toimuks kaalul. Kuigi tegelikult on ju tõesti ka kaalu püsimine nauditava toitumise juures juba suur võit!

Aga siiski jagan publiku nõudmisel ka seda kiiremat kaalu liikumasaamise viisi LCHF-toitumise abil. Kes tahab, võib omale ka tellida Skaldemani inglise keelde tõlgitud raamatu Lose Weight by Eating

Niisiis, Sten Sture Skaldemani LCHF-lähenemise nimi on "fakiir":



"Jäta oma toidust välja kõik piimatooted, köögiviljad ja kõik muu, mis sisaldab mingisuguseidki süsivesikuid. Söö ainult liha, kala, muna, võid, kookosrasva ja kõike, mida suudad veel välja mõelda, mis sisaldaks vaid rasva ja valku. Ühtlasi ära söö valku liiga palju.
Sellise soovituse annab Skaldeman neile, kellel kaal langeda ei taha, hoolimata sellest, et nad piiravad oma süsivesikuid juba niigi üsnagi rangelt. Fakiiri järgides võtavad ka need inimesed kaalus alla. Kõige tavalisem on siiski see, et suures ülekaalus inimesed võtavad kaalus alla "tavalise" LCHF-toitumisega (ca 20 g sv/päevas), mille juurde kuuluvad ka piimatooted ja köögiviljad. Fakiir on rohkem "viimaste ülekilode" või "väikse ülekaalu" teema."

Mina ise oma LCHF-iga jään sinna vahepeale. Oma esimesed 20 kilo võtsin alla sellise LCHF-i abil, mida praegu pigem väga liberaalseks pean. Sõin igapäevaselt suures koguses vahukoort, hapukoort, väga palju juustu ja üldse igasugu valku. Ei piiranud portsjoneid ega ajanud süsivesikuid nulli lähedale, kaal langes ilusti täpselt 20 kg, umbes tempoga 1 kg nädalas. Sealt edasi on mul tulnud ette nii null- kui ka plussnädalaid. Selles ei saa ma loomulikult ainult oma igapäevast suurt köögiviljahunnikut ehk neid 20 g süsivesikut süüdistada, vahel harva on tulnud ette patustamisi ja tavaliselt lihtsalt suuremas koguses LCHF-toitude söömist või nädalavahetusel paari klaasi veini joomist. Seega praegu viimased 13 kg on mul langenud teosammul ja natuke sik-sak mustrilise graafikuga üles-alla. Aga peamine on ikka see, et kaal liigub ju tegelikult ikka ainult allapoole, mis sellest, et aeglaselt :)

Ma ise söön küll juba kohe LCHF-iga alustamisest saati ainult kaks korda päevas. Seega seda Anna Halléni 4x päevas söömise soovitust ma ei järgi. Mulle lihtsalt ei sobi LCHF-toite nii tihti süüa, kuna näljatunnet ei teki lihtsalt nii kiiresti ja minu puhul on see seni väga hästi toiminud. Söön oma tunde järgi. Võtan tavaliselt tugeva ja rasvase hilise hommikueine ja veel tugevama ja rasvasema varase õhtusöögi. Aga see toidukordade arv päevas on kindlasti igal inimesel individuaalne, kuidas keegi end paremini tunneb. Oma viimased raskelt kaotatud 13 kilo olen alla võtnud süsivesikuid ja piimatooteid veel rohkem piirates. See tähendab, et ma juba tean, et kui tahan kindlasti mingil nädalal kaalu kaotada, siis söön 0-5 g süsivesikuid päevas. See kaldub jälle rohkem sinna Skaldemani "fakiiri" poole. Õnneks jällegi see minu jaoks midagi keerulist ei ole, kuna rohkem kui rohelised lehed isutab mind õnneks liha :) Ühtlasi tean ka juba oma keha ette, et kui näiteks loobun ühel nädalal ka juustust ja vahukoorest (põhimõtteliselt ainsad piimatooted, mis mulle väga meeldivad), siis võin arvestada miinusega kaalul. Ehk et muna-peekoni hommikusöögid rasvakohviga ja liha-maitsevõi õhtusöögid tagavad minu puhul kindla kaalulanguse. Ma ei saa öelda, kuidas keegi teine peaks sööma, kuigi nüüd viimasel ajal saan iga päev mitu e-maili, kus inimesed minult toitude nimekirju ja endale sobivaid menüüsid soovivad saada. Ma väga tänan tähelepanu eest, aga ma ei ole kahjuks toitumisnõustaja, seega ma kellelegi otsest nõu ei anna. Suunan algajad algmaterjalide juurde ja edasijõudnutele soovitan enda tõlgitud rootslastest lchf-spetside artikleid ning räägin sellest, mis minu puhul on toiminud.

2 kommentaari:

  1. Miks tuleks toiduvalikust välja jätta ka juust kui kaal ei lange? Juustul, eriti rasvasel, praktiliselt puuduvad süsivesikud?

    Minul kaal ei lange,pigem tõuseb, mõtlesin proovida "fakiiri". Olen olnud sellel dieedil juba kuu aega (süsivesikuid 20g ja valke ca 70g - soovitud kaal).

    Ette tänades,

    E

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tere, lugege siit, kõik võimalikud vastused on selles pikas artiklis kirjas:
      http://lchfeesti.blogspot.com/2014/10/kas-sul-on-raskusi-kaalust-alla.html
      Soovin edu!

      Kustuta