1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

neljapäev, 17. oktoober 2013

Üks hea uudis ja üks halb uudis



Ma ikka igapäevaselt oma lõbuks ja tavaliselt siis pigem tõesti enda närviajamiseks loen huviga kõiksugustes Eesti meediaväljaannetes ilmuvaid toitumisteemalisi artikleid :) Ma ei mäleta enam seda, millal ma viimati eesti keeles ühtegi sellist toitumisalast artiklit oleksin näinud, mis mulle meeldinud oleks, aga täna oli selline päev!

Siiski, minu täna esimesena loetud artikkel, mille leidsin Delfist, ajas mul kohe tuju ära. Artikkel ise on siin: http://naistekas.delfi.ee/tervis/tervisliktoit/vaart-lugemine-tervisliku-toitumise-muudid-ja-tegelikkus.d?id=66919080 . No täiesti masendav, mis sajandis meie Tervise Arengu Instituut küll elab?! Nad on endiselt arvamusel, et kalor on kalor, et küllastunud rasv tekitab südamehaigusi, et süsivesikuid ja ka suhkrut võib julgelt süüa, kui vaid oma kaloraaži piiresse jäädakse, et lisakilode allikaks on hoopis hapukoore-, majoneesi- ja juustukastmed, mitte sinna kõrvale söödav kartul, et eelistada tuleks taimseid rasvu ja õlisid, et sööge aga julgelt täisteraleiba ja kartulit. No mida veel, appi ma ei või! Ma saan aru, et mõttetu on mul siin erutuda, aga no ikkagi! See on meie Eesti Tervise Arengu Instituut, kes selliseid möödunud sajandi rasvasöömise hirmus soovitusi jagab, mitte keegi suvaline ajakirjanik. Huvitav, miks küll selline organisatsioon ennast tänapäevase teadusega kursis ei hoia? Kui palju inimesi peab veel kannatama selliste nõuannete järgimisega kaasnevate paratamatute kaalu- ja terviseprobleemide all, enne kui oma silmad avatakse ja normaalseid ehk toimivaid soovitusi andma hakatakse?

Aga igatahes oli mul selle delfi artikli peale juba tuju täiesti läinud, kui mu abikaasa küsis, et kas ma siis tänaseid toitumisteemalisi artikleid ka lugesin. Ütles, et üks oli ju täitsa hea. Ma juba mõtlesin, et no nii, mida ta küll sellega mõtleb. Aga nii see tõesti oli. Postimees üllatas mind täna tõesti meeldivalt! Nende tänane toitumisteemaline artikkel oli väga, väga asjalik ja ma kirjutan sellele kahe käega alla. http://www.tarbija24.ee/2564146/kumme-ohtlikku-valet-toitumise-kohta

Ma lausa ei suuda uskuda, et midagi nii mõistlikku lõpuks eestikeelsesse meediasse ka on jõudnud. Sellist artiklit lugedes tuleb mul ju lausa väike lootus tagasi, et ehk lähevad meie maal antavad toitumissoovitused ka kunagi paremaks ja lõpetatakse ära see taimerasva, täisteraleiva ja lahjade toodete ülistamine ning loomse küllastanud rasva kartmine. Igatahes siis seda Postimehe artiklit soovitan kõigil oma lugejatel ka kindlasti vaadata, see on hea!

Aga miks siis ikkagi ei ole kalor kalor? Miks ei kehti see meie Tervise Arengu Instituudi soovitus, et söö vähem ja liigu rohkem ehk et hoia oma söödud ja kulutatud kalorid tasakaalus. Matemaatiliselt ja biokeemiliselt on ju kõik täpselt nii. Selleks, et nädalas üks kilo kaalust alla võtta, peaks nädalas jääma 7000 kcal ulatuses miinusesse. Sööd aga vähem ja liigud aga rohkem ja ongi miinus käes ju. Jah, paberil arvutades on see tõesti nii. Kahjuks aga ei ole tõesti kalorid võrdsed. Proovi süüa 200 kcal eest kommi või 200 kcal eest peekonit - huvitav kummaga kõht kauem täis püsib ja kummaga päeva alustades tegelikult päevas vähem sööd :)

Kes veel ei ole vaadanud minu blogi esimeses postituses soovitatud Gary Taubesi loengut, siis jutustan siinkohal ümber ühe lõigu. Ta toob sellise näite, (see ei ole sõna-sõnalt, kirjutan mälu järgi) , see oli umbes nii:

"Kõik vanakooli toitumisteadlased ütlevad, et inimesed lähevad paksuks seetõttu, et nad söövad rohkem kui vaja, aga see ei ole absoluutselt tõsi. Toon teile ühe näite. Ma küsin teilt, miks siin auditooriumis nii palju rahvast on? Kas te vastaksite mulle, et siin on sellepärast nii palju rahvast, et rohkem inimesi tuli uksest sisse kui läks välja? See on ju absurd!!! See ei ole ju vastus!!! Keegi teist ei tuleks selle peale, et nii rumalat vastust anda. Loogiline vastus oleks see, et siin on sellepärast nii palju rahvast, et taheti näiteks minu loengut kuulata. Sama kehtib paksuksminemise kohta. Miks me sööme rohkem kaloreid kui vaja? Kas sellepärast, et meil läheb suust rohkem kaloreid sisse? Ei, me läheme paksuks sellepärast, et meie hormonaalne tasakaal, mis reguleerib isu, on paigast ära. Meie hormonaalne tasakaal on paigast ära aga sellepärast, et me sööme liiga palju süsivesikuid, mis tõstavad meie insuliinitaset. Kõrge insuliinitase aga tõstab meie söögiisu järjest suuremaks - ehk siis süsivesikutega liialdades oleme surnud ringis, sööme neid ja tahame järjest rohkem. Aga me ei lähe paksuks sellepärast, et me sööme rohkem kui vaja, vaid me sööme rohkem kui vaja sellepärast, et meie insuliini tase on liiga kõrge..."

Ehk siis umbes selline oli see mõttekäik, kes tahab täpsemalt teada, vaatab ise järele. Gary Taubes on ameerika teadusajakirjanik, kes põhjalikult uuris läbi kõik toitumisteemalised teadusuuringud ja jõudis samale järeldusele, mis rootsi rasvadoktorid - selleks, et püsivalt kaalu kontrolli alla saada, tuleb süüa vähem süsivesikuid ja rohkem rasva. Ta on kirjutanud sel teemal ka kaks raamatut. Need on inglisekeelsed. Esimene ja põhjalikum neist on mõeldud teadlastele, arstidele, toitumisspetsialistidele: "Good Calories, Bad Calories", teine raamat räägib täpselt sama juttu, aga on lihtsamas keeles ja tavainimesele mõeldud: "Why We Get Fat: And What to Do About It". Aga nende raamatute sisu on ilusti edasi antud ka tema loengus, mida soovitan väga vaadata:
http://www.youtube.com/watch?v=lDneyrETR2o




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.